سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا به خاطر بالا بودن پرولاکتین باردار نمی شوم؟

زمانی که می خواهیم باردار شویم سلامت بدن و فاکتورهای زیادی مهم است. خیلی خوب است که قبل از این که تصمیم به بارداری بگیریم چک شویم. می توانیم به یک پزشک مراجعه کنیم تا ما را بررسی کند. او از طریق معاینه فیزیکی و آزمایش خون موارد مهمی را بررسی می کند. بهتر است هم زنان و هم مردان پیش از اقدام به بارداری مورد بررسی قرار بگیرند. به این صورت اگر مشکلی وجود دارد همان ابتدای کار پیدا می شود و بارداری سریع تر حاصل می شود. حال فرض کنید یک سال برای بارداری اقدام کرده اید اما موفق نشده اید. بعد از یک سال آزمایش می دهید. متوجه می شوید که به خاطر بالا بودن یک هورمون مثل پرولاکتین باردار نشده اید. آن زمان است که می دانید آن یک سال تلاش بیهوده بوده است.

 

این که هورمون پرولاکتین شما سطح نرمال دارد یا نه از طریق آزمایش خون به سادگی مشخص می شود. بارداری با پرولاکتین بالا ممکن نیست. پس اگر سطح این هورمون در خون شما از حد نرمال بیشتر است باید ابتدا به کمک درمان های دارویی آن را نرمال کنید. نگران نباشید. معمولا این موضوع با چند ماه خوردن قرص های مرتبط این موضوع درمان می شود. اگر زود متوجه شوید می توانید زودتر درمان را شروع کنید. احتمالا پس از یک یا دو دوره خوردن قرص ها پزشک از شما می خواهد که آزمایش بدهید تا بدانید سطح این هورمون نرمال شده است یا خیر. اگر نرمال شده است و موارد دیگر هم درست است جای نگرانی نیست. اقدام را ادامه دهید تا نتیجه حاصل شود و بارداری رخ دهد.

 

ممکن است علائم پرولاکتین بالا را نداشته باشید و پزشک به همین خاطر دلیلی ندانسته باشد که این هورمون را مورد بررسی قرار دهد. اگر ترشح بی دلیل شیر از سینه ها نداشته اید و یا پریودتان منظم است احتمالاً این هورمون در سطح نرمال خودش قرار دارد.

 

اما این که تا به خاطر این که پرولاکتینتان بالا بوده است باردار نشده اید جای بحث دارد. اگر این هورمون بالا باشد به هیچ عنوان ممکن نیست باردار شوید. چرا که بالا بودن این هورمون خودش از باردار شدن جلوگیری می کند. اما در باردار شدن موارد زیادی تاثیر می گذارند. مثلا این که تخمک های شما کیفیت لازم را دارند یا خیر. و آیا این که کیفیت اسپرم همسر چطور است. در آخر این که چطور نزدیکی می کنید و این که نزدیکی ها در زمان تخمک گذاری است نیز بسیار مهم است. اگر می خواهید خیالتان راحت شود می توانید یک چکاپ کامل قبل از بارداری بروید. یکی از این چکاپ ها معاینه است. دوم این که آزمایش بدهید و از نظر ویتامین ها، هورمون های جنسی و تیروئیدی بررسی شوید. در ادامه در روزهای وسط ماه سونوگرافی شوید. در این سونوگرافی هم شکل رحم و هم وجود کیست و هم اندازه تخمک بررسی می شود. تست پاپ اسمیر نیز مهم است و قبل از بارداری بهتر است آن را انجام دهید. مردان نیز باید توسط پزشک اورولوزیست معاینه شوند. همچنین سونوگرافی بیضه انجام دهند.